Karperuitzet 2018

Op zaterdag 17 november 2018 zijn we met drie man, Hans Grandjean(meneer de voorzitter), John de Koning(karpercommissie) en Jan Hoenselaar(secretaris), in alle vroegte vertrokken in zuidelijke richting om rond achten te arriveren in Vlaams Brabant bij een kweekvijver van KingFish. Na een bak koffie aan de grens arriveerde we inderdaad iets over achten op onze bestemming, de kweekvijver, gelegen achter een prachtige visvijver, was de ploeg van Pieter al aan het aflaten. John parkeerde de auto zo dat we de vissen gelijk uit de verzamelbakken in konden laden.

Daarna hebben we onder het genot van een bak koffie met Pieter overlegd wat onze taak zou zijn bij het afvissen. Gelukkig (voor mij) schatte Pieter goed in wat onze kwaliteiten zijn en Hans en John werden ingezet voor het lompe sjouwwerk in de blubber en ik bij het selecteren van de karpers. Nadat we ons in warme kleren en waadpak hadden gestoken kreeg ik door de heren een snorkel uitgereikt omdat ik een waadpak nog wel eens gebruik als duikpak.

Hans en John togen vervolgens naar de vijver waar de karpers uit zouden komen, toen de vijver ver genoeg afgelaten was konden de karpers er uit geschept worden door Pieter, prachtig beeld was, toen de eerste vissen er uitkwamen, het gezicht van Pieter waarbij blijdschap een understatement is. Helemaal in de wolken was hij over de groei en de bouw van de karpers en wij met hem, de verwachting was dat de karpers tussen de 3 en 5kg zouden wegen maar het gemiddelde lag er flink boven(tot wel 8kg). Het was hard werken voor de boys maar de voldoening was groot. Enkelen moesten zelfs capituleren in de modder, Hans heeft nog een reddingsoperatie uitgevoerd om één van de hulpen die helemaal vastgezogen zat in de modder te bevrijden uit zijn benarde situatie. Nadat de karpers in kuipen gelegd waren gingen ze op een aanhanger die door een quad getrokken naar de sorteerplaats reed en aldaar werden ze gesorteerd onder en boven de 4 kg en de bijvangst apart. Aan het eind bleven er nog een paar kuipen over met kleine vis die ook gesorteerd werden, dit was voornamelijk kroeskarper en prachtige 1 jarige karpertjes.

Nadat alle vis gesorteerd was hebben we met zijn allen genoten van lekkere spaghetti Bolognese in de kantine van de visclub aldaar. Na de maaltijd zijn we weer naar het sorteerpunt getogen en omdat we van het verste weg kwamen aan ons de eer van de eerste keus. We zouden 15 karpers tussen de 3 en 5 kg afnemen, maar we zijn ons flink te buiten gegaan aan de gewichten maar aangezien we echt de mooiste mee wilden nemen knikten voorzitter en penningmeester steeds weer ja toe maar hij is zo mooi.

Na de karpers in onze tank gedaan te hebben moesten we afscheid nemen van de ploeg en huiswaarts keren maar niet zonder beloofd te hebben dat we volgend jaar terugkomen!!!
Eenmaal in Horssen terug hebben we alle karpers gefotografeerd, gewogen en vrijgelaten op onze put.
We kijken terug op een geslaagde dag en eigenlijk een heerlijk uitje voor de mannen die zich dit jaar ingezet hebben om onze put weer een paar prachtige karpers rijker te maken.

Nog een paar voor de toekomst.

Om de foto's van alle karpers te zien klik op onderstaand logo